KOODI2016 - OPAS
Opas ntaa hyviä neuvoja siitä, kuinka koodausta voi aloittaa eri luokka-asteilla
1) Ohjelmointiin ei tarvita välttämätttä laitetta, kokeillaanensin leikkiä:
joku toimii robotttina ja toiset antavat ohjeita, vaikka pienissä ryhissä.
1)Aloitetaan Scratch juniorilla:
SCRATCH_JR KÄYTTÖLIITTYMÄN OHJEET
TEHT 1. AJELE AUTOLLA
TEHT 2. TANSSITAAN KAVERIN KANSSA
TEHT 3. KUKA VOITTAA KILPAJUOKSUN
TEHT4. KISSA PELAA KORIPALLOA
TEHT 5. JA AURINKO LASKEE
TEHT 6. TAPAA JA TERVEHDI
2) DAISY THE DINO, ILOINEN DAISY DINOSAURUS
KUVA KÄYTTÖLIITTYMÄSTÄ:
SUORITA HAASTE ELI CHALLENGE.
3) LIGH-BOT ELI LAMPPU SYTTYY
TUTUSTU KÄYTTÖLIITTYMÄÄN JA TEE PERUSTEHTÄVÄT
4) HOPSCOTCH
HAASTAVAMPI KUIN DAISY DINO. KANNATTAA KOKEILLA MYÖS VALMIITA ESITYKSIÄ, JOITA TOISET OVAT TEHNEET.
VALITSE HAHMO JA LAITA SE LIIKKUMAAN. MYÖS TABLETIN RAVISTASTA ON HAUSKA KOKEILLA.
TEHTÄVÄ:
Tässä vähän mallia käytöstä
HOPSCOTCH-ESIMERKKIANIMAATIO
5) CARGO BOT
IHMEELLINEN TRUKKI, JOLLA VOIT SIIRTÄÄ PALIKOITA. TUTUSTU KÄYTTÖLIITTYMÄÄN.
VALITSE ALUKSI VAIKKA TASO: HELPPO JA TEE TEHTÄVIÄ ENSIMMÄISESTÄ ETEENPÄIN.
Oppilaille Cargo Botin idea selvinnee nopeasti: siirrä palikat nosturilla oikeaan järjestykseen. Käytä sisäkkäisiä ohjelman pätkiä.
6) KODABLE
TÄSSÄ APPSISSA SEURATAAN TIETTYÄ POLKUA OHJELMOIMALLA OIKEIN
7) TYNKER
Tää on viksu kun pääsee ensin jyvälle toiminnasta. Kokeilisin tänään hour-of code versiota, jossa pääsee heti pelaamaan. tynkerissä löytyy maksullisena vaikka kuinka hienoja juttuaj.
TYNKER KOTISIVU
Kuvassa malli Tynker-koodikoulusta.
KOODAUSMATERIAALIA1
KOODAUSMATERIAALIA2 (Portia Smithin blogi, jossa esitellään vielä edellä kuvattuja appseja.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti